Tilbake til oversikten
Elevhistorier
Wongel - Følelsen av å bli sett og tatt vare på gjorde hele forskjellen

Hei!
Jeg er Wongel, er 22 år, og gikk på Hald fra 2021 til 2022 med Tanzania som praksisland.

Jeg valgte Hald først og fremst fordi jeg ikke var sikker på hva jeg ville studere.
Det var et riktig valg, fordi jeg husker fortsatt hvordan undervisningen på Hald formet måten jeg tenker om livet og verden på. Men enda viktigere var menneskene – følelsen av å bli sett og tatt vare på gjorde hele forskjellen. Det hele var en god balanse mellom å utforske verden og ha et trygt rom til å bearbeide alt. Og den kombinasjonen betydde alt!

Her var jeg med to av de flinke fotballspillerne i Bonga-fotball-programmet til Strømmestiftelsen

Det internasjonale miljøet på Hald gjorde meg dessuten mer bevisst på mine etiopiske røtter og styrket tilknytningen til min afrikanske arv. Skoleåret hjalp meg med å omfavne og være stolt av min identitet som et multikulturelt menneske. Jeg lærte rett og slett at jeg kan bære med meg det beste fra begge verdener, og la det forme både hvordan jeg ser meg selv og møter andre.

Det var alltid latter og glede når jeg var sammen med fotball jentene i Dar es Salaam

Gjennom praksisperioden møtte jeg mennesker i helt ulike livssituasjoner og knyttet vennskap på tvers av kulturer. Jeg fikk også en dypere forståelse av tro og innså hvor viktig fellesskapet er, både for enkeltmennesker og samfunnet som helhet.

Underpraksistiden min fikk jeg også lov til å delta i engelskundevisningen på en barneskole, som assisterende engelsklærer.

Hald var mer enn bare en opplevelse – det var et år som formet måten jeg ser verden på!

En annen ting Hald-året gjorde for meg var at det ga meg en styrket tro på min stemme, slik at jeg begynte å dele mer av poesien min, samt. ble mer komfortabel med å kritisere samfunnet i samtaler og på ulike medier. Det var en tid for å utforske nye ideer og uttrykke meg på måter jeg ikke hadde gjort før.

Akkurat nå studerer jeg rettsvitenskap ved UiO og det er noe jeg aldri hadde vurdert før året mitt på Hald. Tiden på Hald endret fullstendig tankene mine om hva jeg ønsket å gjøre, og utrustet meg med selvtilliten jeg trenger for å være der jeg er i dag.

Å være på hald handler altså ikke bare om å lære - dethandler om å vokse. Om å forstå seg selv, bygge livslange vennskap og å få mot til å gjøre en forskjell i samfunnet rundt.

Her er jeg med min storesøster, og damene i vertsorganisasjonen min i Dar es Salaam under kvinnedagen.                            Vi skulle markere det med å gå i skreddersydd «batiki»-plagg(tie dye).

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

PROGRAMMET
Elevhistorier
Wongel - Følelsen av å bli sett og tatt vare på gjorde hele forskjellen
På Hald fikk jeg vokse, utfordre meg selv og få en dypere forståelse av tro og kultur.

Hei!
Jeg er Wongel, er 22 år, og gikk på Hald fra 2021 til 2022 med Tanzania som praksisland.

Jeg valgte Hald først og fremst fordi jeg ikke var sikker på hva jeg ville studere.
Det var et riktig valg, fordi jeg husker fortsatt hvordan undervisningen på Hald formet måten jeg tenker om livet og verden på. Men enda viktigere var menneskene – følelsen av å bli sett og tatt vare på gjorde hele forskjellen. Det hele var en god balanse mellom å utforske verden og ha et trygt rom til å bearbeide alt. Og den kombinasjonen betydde alt!

Her var jeg med to av de flinke fotballspillerne i Bonga-fotball-programmet til Strømmestiftelsen

Det internasjonale miljøet på Hald gjorde meg dessuten mer bevisst på mine etiopiske røtter og styrket tilknytningen til min afrikanske arv. Skoleåret hjalp meg med å omfavne og være stolt av min identitet som et multikulturelt menneske. Jeg lærte rett og slett at jeg kan bære med meg det beste fra begge verdener, og la det forme både hvordan jeg ser meg selv og møter andre.

Det var alltid latter og glede når jeg var sammen med fotball jentene i Dar es Salaam

Gjennom praksisperioden møtte jeg mennesker i helt ulike livssituasjoner og knyttet vennskap på tvers av kulturer. Jeg fikk også en dypere forståelse av tro og innså hvor viktig fellesskapet er, både for enkeltmennesker og samfunnet som helhet.

Underpraksistiden min fikk jeg også lov til å delta i engelskundevisningen på en barneskole, som assisterende engelsklærer.

Hald var mer enn bare en opplevelse – det var et år som formet måten jeg ser verden på!

En annen ting Hald-året gjorde for meg var at det ga meg en styrket tro på min stemme, slik at jeg begynte å dele mer av poesien min, samt. ble mer komfortabel med å kritisere samfunnet i samtaler og på ulike medier. Det var en tid for å utforske nye ideer og uttrykke meg på måter jeg ikke hadde gjort før.

Akkurat nå studerer jeg rettsvitenskap ved UiO og det er noe jeg aldri hadde vurdert før året mitt på Hald. Tiden på Hald endret fullstendig tankene mine om hva jeg ønsket å gjøre, og utrustet meg med selvtilliten jeg trenger for å være der jeg er i dag.

Å være på hald handler altså ikke bare om å lære - dethandler om å vokse. Om å forstå seg selv, bygge livslange vennskap og å få mot til å gjøre en forskjell i samfunnet rundt.

Her er jeg med min storesøster, og damene i vertsorganisasjonen min i Dar es Salaam under kvinnedagen.                            Vi skulle markere det med å gå i skreddersydd «batiki»-plagg(tie dye).